Jana Kazimierza 21 lok. U2, Warszawa  
 (22) 699 81 47          Młynarska 26/28, Warszawa  
 501 108 626

Rozejście mięśni prostych brzucha

Rozejście mięśnia prostego brzucha wg definicji „ jest to rozsuniecie na boki obu głów mięśnia prostego w obrębie przedniej ściany brzucha z poszerzeniem kresy białej „. Stan taki jest fizjologiczny w ciąży gdyż mięśnie separują się celem zrobienia miejsca dla powiększającej się macicy. Z problemem rozejścia borykają się zazwyczaj kobiety w ciąży i po porodzie a w mniejszym stopniu temat dotyczy niemowląt czy mężczyzn mających otyłość brzuszną .

W dzisiejszym wpisie skupimy się głównie na kobietach w ciąży i po . Po porodzie mięśnie powinny wrócić na swoje miejsce . I faktycznie będą panie które wrócą do siebie po porodzie bez żadnych działań ale tez będą takie które po ciąży nie będą mogły dojść do siebie pomimo utraty wagi czy też wdrożenia ćwiczeń. Ich brzuch dalej będzie wyglądał jakby były w ciąży i nie będzie się zmniejszał. Pacjentki często zgłaszają o ile rano brzuch jest płaski to pod koniec dnia jest jak balon jest to związane z tym ,że mięśnie nie pracują odpowiednio i nie stabilizują brzucha, trzewia nie mają zabezpieczenia i brzuch robi się duży .Trzeba też pamiętać ,że taka sytuacja sprzyja powstaniu przepukliny .Osłabiony brzuch to także większe prawdopodobieństwo bólów kręgosłupa odcinka lędźwiowo-krzyżowego czy innych w późniejszym czasie problemów takich jak obniżenia narządów czy nietrzymania moczu ,gazów bądź stolca. Zatem by uniknąć takiej sytuacji na przyszłość warto zadbać o siebie w porę .

Nasuwa się zatem pytanie co robić w takiej sytuacji i jak uchronić się od konsekwencji rozejścia mięśni prostych?

Trzeba wybrać się do fizjoterapeuty najlepiej uroginekologicznego dla którego nie jest obcy temat i ma doświadczenia z pacjentami w okresie okołoporodowym. Terapeuta wykona odpowiednie testy w celu stwierdzenia czy faktycznie mamy do czynienia z rozejściem a następnie poprzez terapie ,ćwiczenia będzie starał się odtworzyć funkcja mięśni prostych .W terapii często posiłkujemy się kinesiotapingiem (kolorowe plastry na brzuszku) pewnie większość pań doskonale je zna ;)Plastry mają za zadanie stabilizować dodatkowo brzuch ,zabezpieczać przepuklinę i podtrzymywać efekt terapii. Warto też wspomnieć o odpowiedniej postawie ,o prawidłowych zasadach podnoszenia wstawania, bez nich masa ćwiczeń nie da dobrego rezultatu .To jak mniej obcy jest temat ?;) a panie które zastanawiają się czy temat ich dotyczy zapraszam na konsultację 😉 .

©2019 Centrum Rehabilitacji ACTIV
Projekt i realizacja: Com&Media