Masaż leczniczy to forma terapii, wykorzystująca bodźce mechaniczne do oddziaływania na tkanki ludzkie. Zabieg ma charakter ogólnoustrojowy, poprzez działanie na skórę, tkanki podskórne, mięśnie, ścięgna, więzadła, powięź, torebki i więzadła stawowe, układ nerwowy (głównie receptory nerwowe), naczynia krwionośne i limfatyczne, a także na zasadzie zmian odruchowych, na układ krążenia, oddechowy, wewnątrzwydzielniczy i inne narządy wewnętrzne. W zależności od dolegliwości, masażysta wykonuje masaż ręcznie lub przy użyciu specjalistycznych przyrządów.

Masaż leczniczy ma na celu zniwelowanie dolegliwości bólowych, nadmiernych napięć mięśniowych, przynosząc odprężenie i relaks pacjenta w celu zwiększenia efektywności leczenia.

• choroby i dysfunkcje układu ruchu
  • stany pourazowe (po stłuczeniach, skręceniach, złamaniach i zwichnięciach)
  • przeciążenie i napięcie mięśniowe
  • przykurcze i zaniki mięśniowe
  • zapalenie stawów, mięśni i ścięgien
  • nadwyrężenie mięśni w wyniku nadmiernego wysiłku fizycznego
  • zespoły bólowe związane z dysfunkcjami i chorobami układu ruchu
  • przewlekła niewydolność oddechowa
  • stany pozakrzepowe żył
  • blizny pourazowe
  • niedowłady i porażenia mięśniowe
  • uszkodzenia nerwów obwodowych

Przeciwwskazania:

• choroby skóry
  • hemofilia
  • żylaki
  • nadciśnienie tętnicze
  • miażdżyca
  • krwiaki, tętniaki i naczyniaki
  • ciąża i menstruacja
  • stany zapalne układu oddechowego
  • zmiany nowotworowe
  • zaawansowana osteoporoza
  • epilepsja

Rodzaj masażu leczniczego dostosowywany jest do potrzeb i dolegliwości pacjenta, dlatego zabieg poprzedza szczegółowy wywiad z pacjentem. W trakcie masażu należy informować fizjoterapeutę o swoich odczuciach, co pozwoli na uzyskanie jak najlepszych rezultatów. Siła nacisku w masażu jest zależna od wieku, płci, budowy ciała i stanu zdrowia pacjenta.

Masaż leczniczy pozwala na uelastycznienie tkanek, rozluźnienie mięśni, powięzi i poprawienie ruchomości stawów, poprawienie ukrwienia oraz działa przeciwobrzękowo i przeciwbólowo. Dodatkowym atutem masażu leczniczego jest wprowadzenie pacjenta w stan relaksu i odprężenia.